Karšu zīmēšana ar zīmuļiem

Tā nu reiz ir sanācis, ka pašlaik savu tiešo pienākumu pildīšanas laikā sanāk mācīt studentiem zīmēt tematiskās kartes. Viesis, kas bija ieradies palūkāt kā studenti apgūst prakstiskās zināšanas lauka apstākļos, bija izbrīnīts, ka studenti kartes taisa analogā veidā – ar roku zīmē uz pauspapīra un iekrāso ar parastajiem zīmuļiem. Tas man kārtējo reizi lika aizdomāties par daļā mūsdienu sabiedrības valdošo pāroptimistisko attieksmi pret tehnoloģijām. Skarbā patiesība ir tāda, ka modernas tehnoloģijas nerisina mūsu problēmas. Jaunu datoru un dārgas programmatūras iegāde nedos gaidīto rezultātu, ja vien nebūs cilvēks, kas prot to likt lietā. Šajā gadījumā ar vārdiem “likt lietā” netiek domātas tās prasmes, kuras, diemžēl, tiek tik plaši iedresētas skolās un augstskolās, kur studenti iemācās vispirms spiest uz “šīs pogas” un pēctam uz “tās”. Reaģēšana uz noteiktu kairinājumu noteiktā veidā labāk iederas Pavlova suņiem nevis cilvēkiem, kuri vēlāk izliekas par savas nozares speciālistiem. Svarīgākais ir spēt atbildēt uz jautājumu “kapēc” nevis “kā”. Kamēr tehnoloģija tiks turēta augstāk par ideju, tikmēr rezultāti būs tādi, kādi tie ir. Labāk lai studenti zīmē kartes ar zīmuļiem, kas ir ne tikai vieglāk un ātrāk, bet arī krietni pamācošāk, jo uzmanība tiek koncentrēta uz saturu nevis instrumentiem un formu, nekā kļūst par Pavlova suņiem.

Padomājis par šo visu, es viesim norādīju, ka šajā gadījumā pats process ir svarīgāks par rezultātu. Un viņš tapa apskaidrots.

3 komentāru to “Karšu zīmēšana ar zīmuļiem”

  1. AB saka:

    Malacis, taa turpinaat. Es tikai vareetu piebilst, ka radohums ir tik pat svariigs, ja ne veel svariigaaks par zinaashanaam – ziimeeshana ir speeciigs instruments radoshuma attiistiishanai.

    Par radoshumu iesaku noskatiities iisu video anglju valodaa no TED sapulces:http://www.youtube.com/watch?v=iG9CE55wbtY

  2. Janeks saka:

    Opā!
    Filozofijā iebraucām!
    ;-)
    Kas ir zināšanas bez radošuma?
    Kas radošums bez zināšanām?
    Kas ir meistars?
    Kā top Meistars?

    Kā iemācīt domāt?
    Tēma gana bezgalīga, bet interesanta.
    Jabkurā gadījumā man patika – var paturpināt.

  3. Lasma saka:

    Tieši tā, galvenā ir karte un tās saturs nevis ar kādu tehnoloģiju taisīta.
    Vajadzēja viesim pajautāt, vai viņš savam mazulim zīmuļu un akvareļu vietā netaisās pirkt datoru. Varēs pludināt tur, tā teikt… :D
    Ar roķeli zīmēt tomēr var visi bez īpašām prasmēm, priekšzināšanām un maka biezības. Ja runa iet par ģeodēziju, tad dators aizstāj lineālu un kalkulatoru. Šīs divas lietas tas atvieglo, bet tālāk jau varētu padiskutēt, vai šis to dzīvi atvieglo vai sarežģī :(
    Es esmu par zīmuļiem :D